دیوار آجری

این روزها آجر هم در نمای خارجی ساختمان و هم برای طراحی داخلی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما استفاده از این نوع مصالح ساختمانی چه تاثیری روی خانه خواهد داشت؟ چرا استفاده از آجر ظاهر جذابی به خانه می‌بخشد؟ در این جا بعضی تاثیرات آجر روی دکوراسیون خانه را توضیح خواهیم داد.

گرمابخشی به محیط

آجرها طیف رنگی مختلف مانند از جمله زرد، قرمز، قهوه‌ای و مشکی دارند. همه‌ی رنگ‌های آجر در گروه رنگ‌های گرم قرار دارند. به همین دلیل یک دیواری آجری در سالن اصلی خانه باعث ایجاد یک فضای گرم و دلنشین در خانه خواهد شد. همچنین استفاده از آجر در نمای ساختمان ظاهری زنده و شاداب به ساختمان می‌بخشد. بنابراین به کارگیری آجر در مناطق سردسیر احساس بهتری به افراد حاضر در محیط خواهد بخشید.

Contemporary-kitchen-in-London-with-brick-walls-and-wooden-workstation
 

ایجاد فضای نوستالژیک

آجرها از زمان باستان تاکنون در معماری ایرانی وجود داشته‌اند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در طراحی داخلی باعث ایجاد یک فضای نوستالژیک می‌شود. آجر همچنین یادآور چیدمان سبک روستیک (روستایی و سنتی) است. در نتیجه به کارگیری آن در خانه می‌تواند شما را از محیط صنعتی و ماشینی شهری دور کند و یادآور محیط روستایی آرام باشد.

سازگار با انواع دکوراسیون‌ها

از دیگر مزایای دیوارهای آجری این است که شما می‌توانید برای هر نوع چیدمان از آن استفاده کنید. بنابراین در صورتی که امروز دکور خانه‌ی شما سنتی است و سال‌های آینده قصد تغییر دکوراسیون به سبک‌های مدرن‌تر را دارید، محدودیتی نخواهید داشت و می‌توانید برای چنین چیدمانی هم دیوار آجری خانه‌ی خود را داشته باشید. شما می‌توانید دیوار آجری خانه‌ی خود را رنگ کنید و از آن را از حالت خام خارج کنید تا با رنگ وسایل خانه‌یتان سازگاری بیشتری داشته باشد.

 1629

طراحی متمایز

با توجه به اینکه در اغلب خانه‌ها از دیوارهای ساده و پوشش‌هایی مانند کاغذ دیواری یا رنگ استفاده می‌شود، پوشش آجر روی دیوارهای داخلی، ظاهری متمایز و منحصر به فرد به خانه  می‌بخشید. به همین دلیل فضای آن را نسبت به سایر خانه‌ها خاص‌تر خواهد کرد. این موضوع احساس خوشایندی برای ساکنان ایجاد می‌کند و جذابیت بیشتری به خانه می‌دهد.

حس نزدیکی به طبیعت

نصب دیوار آجری بسیار ساده است و نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده و روکش اضافه ندارد. به عبارت دیگر برخلاف اغلب دیوارپوش‌ها آجر به تنهایی و بدون پوشش دوم نصب می‌شود. به همین دلیل شما به طور مستقیم با خاک رس سروکار خواهید داشت. لمس و تماشای چنین دیواری حسی از نزدیکی به طبیعت را به شما القا خواهد کرد.

outdoor-brick-wall-decor-ideas-pinterest-stickers-decorating-adorable-attractive-interior-bri

چرا باید از آجر در ساختمان‌ها استفاده کنیم؟

کنار همه‌ی تاثیرات مثبتی که آجر روی محیط خانه و ظاهر ساختمان خواهد گذاشت، ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیاد آن، آجر را به یکی از بهترین مصالح برای ساختمان‌ها تبدیل کرده است. بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های آجر به شرح زیر است:

132be03c1ba9e3fb49ba7abfc3a47b6b

رنگ ثابت

اغلب آجرها ترکیبی از خاک‌های معدنی هستند و هیچ رنگ مصنوعی و اضافه‌ای به آن‌ها افزوده نمی‌شود. بنابراین تنوع رنگ‌ آن‌ها جزو ذات آجر و طبیعی است. به همین دلیل با گذشت زمان رنگ آجرها به ویژه آجرهای نسوز ثابت بوده و بر اثر عواملی مانند تابش مستقیم و شدید خورشید یا شرایط جوی، تغییرات دما و… تغییری نمی‌کند.

مقرون به صرفه

آجرهایی که برای طراحی دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به آجرهای موردنیاز برای نمای خارجی خانه از مواد ارزان‌تری ساخته می‌شوند. چراکه لزومی به مقاوم‌سازی این آجرها در برابر شرایط جوی و تغییرات دمایی شدید نیست. این موضوع روی قیمت نهایی این آجرها تاثیر داشته و آن‌ها ارزان‌تر کرده است. بنابراین از نظر اقتصادی استفاده از این آجرها به‌صرفه خواهد بود.

ماندگاری بالا و هزینه نگهداری پایین

آجرها نسبت به سایر مصالح ساختمانی دوام و ماندگاری بسیار بالاتری دارند و در طول زمان پوسیده یا تجزیه نمی‌شوند. بنابراین نیازی به مراقبت، نقاشی، آب‌بندی، حفاظت در برابر موریانه و… ندارند. به همین دلیل شما با استفاده از آجر برای دیوارهای خانه‌ی خود نگرانی بابت اختصاص هزینه برای مراقبت از دیوار آجری نخواهید داشت. البته فراموش نکنید برای داشتن ظاهر زیبا در دیوار آجری خانه باید گاهی آن را با برس نرم، آب و کمی شوینده تمیز کنید.

عایق و حفظ انرژی

آجر یکی از مصالح ساختمانی است که از نظر انتقال حرارت بسیار ایده‌آل است و مانع هدر رفت انرژی می‌شود. آجرها می‌توانند گرمای محیط را در خود ذخیره کرده یا متناسب با شرایط محیطی آن را آزاد کنند. به همین دلیل دیوار آجری در ماه‌های گرم سال مانند فصل تابستان گرمای محیط را جذب کرده و در گرم‌ترین ساعات روز، محیطی خنک در خانه ایجاد خواهد کرد. همچنین در فصل‌های سرد گرمای محیط را حفظ کرده و مانع از خروج انرژی گرمایی از داخل خانه می‌شود. به این ترتیب دیوارهای آجری می‌توانند کنار عایق‌سازی در و پنجره خانه ترکیبی ایده‌آل برای مدیریت انرژی فراهم کنند.

ساخته شده از مواد سازگار با طبیعت

اغلب آجرها از خاک رس تهیه می‌شوند. خاک رس یکی از فراوان‌ترین مواد موجود در طبیعت است. همچنین آجر با کم‌ترین ضایعات ممکن ساخته می‌شود و پس از ساخت می‌توان در صورت نیاز اجزای آن را دومرتبه جداسازی و بازیافت کرد. بنابراین آجر یکی از سازگارترین موارد با طبیعت است و آسیبی برای محیط زیست ندارد. همچنین آجر برخلاف بسیاری از مواد و مصالح ساختمانی سمی نیست و استفاده از آن برای افراد هم آسیبی به همراه نخواهد داشت.

مقاوم در برابر آتش، باد و رطوبت

خاک رس در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتیگرد پخته و به آجر تبدیل می‌شود. به همین دلیل آجر در برابر آتش و حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل جزو مواد مقاوم در برابر آتش محسوب می‌شود. گرچه آجر در برابر رطوبت به طور کامل مقاوم نیست؛ اما دوام قابل توجهی دارد و می‌تواند از خانه مقابل باد و باران حفاظت کند. بنابراین استفاده از آن برای نمای داخلی یا خارجی خانه مفید خواهد بود. طبق آمار خانه‌هایی که از آجر ساخته‌ شده‌اند نسبت به خانه‌های سیمانی مقاومت و عمر مفید بیشتری دارند.

coffee-shops-kingston-ontario-kingston-coffee-house-interior-tables-wifi

0

دیدگاهتان را بنویسید