سرامیک  و کاشی یکی از پرکاربردترین مصالحی است که در ساختمان استفاده می شود.

در طراحی داخلی ، سه سطح مهم  وجود دارد: سقف، دیوارها و کف.

طراحی هر کدام از این سه سطح در دکوراسیون داخلی نقش اساسی دارد. عواملی چون فرهنگ و شرایط محیطی ، تاثیر مستقیم بر نوع طراحی و متریال این سطوح می گذارد.

 اجرای پوشش کف ، بسیار مهم است چرا که تغییر آن کار ساده‌ای نیست و در صورت مناسب نبودن ، هزینه و زمانی که صرف اجرای آن شده‌است ، از بین می رود.

برای پوشش دهی کف از مصالح مختلفی می توان استفاده کرد. نظیر : سنگ، موزائیک ، موکت، کفپوش های پلاستیکی و چوبی ، بتن .انتخاب و تهیه‌ی کفپوش مناسب  اصولا به سلیقه و شرایط محیطی و اقتصاد خانواده بستگی دارد.

در این مقاله سعی داریم یکی از پرکاربردترین کفپوش ها یعنی سرامیک را بررسی کنیم و به نکات کلیدی در مورد خرید این محصول بپردازیم .

واژه سرامیک ریشه‌ی یونانی دارد و  معنای سفالینه یا شیء پخته می دهد. ساختار اصلی کاشی و سرامیک از خاک رس می باشد. کاشی وسرامیک حاصل پخته شدن خاک رس در کوره هستند.

کاشی از دو قسمت تشکیل شده است :

  1. قسمت سفالی :که قسمت اصلی کاشی را تشکیل می دهد.
  2. لعاب روی آن : که  ماده ای است شیشه ای ، که قسمت رویی کاشی را تشکیل می دهد.

به کاشی‌ای که لعاب روی آن از جنس سرامیک باشد ، کاشی سرامیکی ( که در بازار به همان  نام سرامیک شناخته می شود ) می گویند .سرامیک مقاوم تر از کاشی می باشد . این برتری سرامیک به دو دلیل است :

  1. لعاب سرامیک قوی تر از کاشی است.
  2. درجه‌ی پخت سرامیک از کاشی بیشتر است.

تنوع رنگ ، یکی از ویژگیهای ذاتی محصولاتی است که پخته می شوند. تولیدکنندگان این محصول ، با توجه به تقاضای بازار و سلیقه مصرف کنندگان ، سعی برای ایجاد تنوع و کیفیت مناسب دارند.

یکی از ویژگی های سرامیک ، سرد بودن آن است. در گذشته کاشی و سرامیک فقط برای سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها کاربرد داشت . ولی امروزه به سبب وجود سیستم های گرمایشی پیشرفته می توان از آن ، برای نقاط مختلف ساختمان استفاده کرد.

 در بازار سرامیک ‌ها دارای دو نوع لعاب هستند . لعاب های براق و لعاب های مات.

سرامیک‌های براق بهتر است برای مکان هایی مانند آشپزخانه استفاده نشوند . زیرا لک را بیشتر نشان می دهد.

 سرامیک براق بازتاب نور بسیار خوبی دارد . در نتیجه فضا ، لوکس تر به نظر می رسد. در دکوراسیون داخلی  ، این نوع کفپوش در کنار فرش و قالی زیباتر می شود. در طراحی فضاهای کوچک بهتر است از سرامیک براق استفاده شود زیرا به علت بازتاب نور باعث بزرگتر نشان دادن فضا می شود.

  • مزایای سرامیک

–        سرامیک دارای مقاومت بالایی است .

–        سرامیک به علت داشتن لعاب ، در مقابل رطوبت مقاوم است . بهترین پوشش برای فضاهای مرطوب مانند : سرویس بهداشتی و آشپزخانه هستند.

–        به دلیل تنوع رنگ ، الگو وبافت در طراحی های بیشماری می توان از آن استفاده کرد.

–        نظافت و تمیزی این کفپوش راحت می باشد.

–        این کفپوش در برابر یخ زدگی مقاوم است.

–        در برابر حرارت مقاومت دارد.

–        در برابر تغییرات ناگهانی دما نیز مقاومت دارد بنابراین در مقابل ترک دوام دارد.

  • معایب سرامیک :

–        سردی ، به عنوان یک ویژگی ذاتی سرامیک به عنوان یک کفپوش می باشد . و در زیر پا سرد است و گاهی اوقات خوشایند نیست.

–        نصب آن زمان بر است.

–        اگر از طرحی با بافت های زیاد استفاده شود ، آلودگی را جذب می کند و تمیز کردن آن سخت می شود.

–        امکان لغزندگی و سر خوردن دارد.

–        بازتاب نور خوبی دارند . اگر در فضاهای نامناسب از پولیش های شدید استفاده شود ، باعث خیرگی می شوند.

  • نکاتی در مورد انتخاب رنگ سرامیک

در انتخاب رنگ سرامیک‌ها  باید دقت زیادی انجام گیرد. در فضاهای مسکونی رنگ سرامیک اثر قابل توجهی بر روحیه‌ی ساکنین  دارد. زیرا در طول روز در معرض دید زیادی هستند.

رنگ های خنثی و بسیار روشن آرام بخش تر و دلنشین تر هستند. در مقابل این رنگ ها ، رنگ های تیره در کف ، بر روحیه‌ی افراد تاثیر خوبی ندارد و فضا را خفه می کند.

برا ی اینکه به فضا عمق دهیم و فضا را بزرگتر نشان دهیم ، بهتر است از سرامیک‌هایی  با ابعاد بزرگ استفاده کنیم. و از استفاده ی سرامیک هایی که طرح شلوغ دارند بپرهیزیم. طرح های شلوغ و رنگ های متنوع چشم را خسته می کند و آرامش را برهم میزند.

نکات مهم

*برای فضاهایی که کف خیس دارند مانند حمام و دستشویی ، باید از سرامیک‌های ضد لغزش استفاده کرد. این سرامیک ها را با لایه‌ی مخصوصی می پوشانند تا میزان اصطحکاک را افزایش داده تا احتمال لیز خوردن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

*کیفیت کاشی و سرامیک ها برحسب درجه‌ی پخت و لعاب آنها تعیین می گردد. قیمت آنها نیز بر اساس این معیار برآورد می شود.

8

2+

دیدگاهتان را بنویسید