چه جنسی مناسب صفحات روی کابینت و پیشخوان آشپزخانه است؟
جدای از انتخاب صحیح جنس، رنگ و اندازه کابینت، انتخاب کانتر (صفحه روی کابینت) نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب کانتر کابینت‌ها به‌خصوص کابینت‌های زمینی یکی از مهم‌ترین گزینش‌ها بوده و نیازمند شناخت کافی از جنس، کیفیت و قیمت این عناصر است.

انواع سنگ های پیشخوان کابینت


1سنگ گرانیت
وقتی صحبت از سنگ می شود اولین مدلی که به ذهن ما خطور می کند سنگ های گرانیتی هستند که امروز تقریبا در تمامی خانه های قدیمی و جدید مورد استفاده قرار می گیرد. با اینکه از گرانیت استفاده وسیعی می شود اما طرح های زیبای سنگ گرانیت به هیچ عنوان قدیمی نشده و همچنان در هر آشپزخانه ای که قرار می گیرند آنرا لوکس و باکلاس نشان می دهند. همانطور که در مدل زیر مشاهده می کنید در قسمت اپن آشپزخانه از سنگ گرانیت مرغوب و با گره های طبیعی زیاد به صورت دو طبقه استفاده شده که سریعا نگاه ها را به خود جذب می کند.

 

marmar

سنگ مرمر
این سنگ زیبا و طبیعی علیرغم داشتن ظاهری برازنده در برابر ضربه‌ها و خراش‌های چاقو و ساطور آشپزخانه بسیار ضعیف است؛ اما با وجود این،‌ این سنگ جزء محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای آشپزخانه است. سطح سفید و صیقلی آن باعث احساس طراوت و پاکی آشپزخانه می‌شود. مرمرها سنگ‌های خنگی هستند که در برابر مواد شیمیایی و اسیدی مقاومت بالایی ندارند.شاید دقت کرده باشید با ریختن عمدی یا غیرعمدی آب‌لیمو روی مرمر اطراف آن سفیدک می‌زند. اگر خواستار آشپزخانه کلاسیک و ساده هستید این سنگ را فراموش نکنید. توجه داشته باشید مرمر برخلاف سنگ مرمریت نور را از خود عبور می‌دهد.
شاید در بین تمامی سنگ های کابینت، مدل های مرمری در بین زیباترین ها قرار بگیرند. مرمر ظاهری کلاسیک دارد اما همیشه و همه جا به زیبایی خود را نمایش می دهد. برای آنهایی که عاشق آشپزخانه های سفید هستند، مرمر رنج وسیعی از مدل ها را پیش روی شما قرار می دهد که در هیچ مدل دیگری مثل آن وجود ندارد.

با اینکه مرمر از گرانیت نرم تر است و خط و خش و لک را براحتی جذب می کند اما بازهم اندکی از گرانیت گران تر است. بنابراین اگر می توانید از سنگ کابینت خود مراقبت کنید مرمر بهترین انتخاب است اما اگر وقت و حوصله مراقبت را ندارید، در این صورت گرانیت و کوارتز جایگزین بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

 

1468926605_victorian-curved-stone-passion_876کورین
سطوح یکپارچه کورین، پوشش‌های اکرولیک هستند که دامنه وسیعی از ویژگی‌ها را شامل می‌شوند. مهم‌ترین آنها دامنه بسیار وسیعی از رنگ‌های گوناگون است که شامل بیش از ۷۰ نوع رنگ برای پوشش هر نوع سطح داخلی است. مزایای سنگ کورین شامل یکپارچگی و بدون درز بودن (گردوخاک را به خود جذب نمی‌کند)، ضد لک، ضد آب، ضدزنگ و ضد جرم و داشتن صفحات آنتی باکتریال کورین (مایعات درون آن نفوذ نمی‌کند)، قابلیت ترمیم و تعمیر دائمی و مقاوم در برابر اسیدهای آزمایشگاهی است.

از معایب کورین می‌توان به عدم مقاومت بالا در حرارت و فشار فوق‌العاده زیاد و در مقایسه با سنگ مصنوعی و امکان خش خوردن اشاره کرد.

 

Ceramic-Kitchen-Countertop2سرامیک
این محصول در برابر گرما بسیار مقاوم بوده و به‌راحتی لک نمی‌شود و البته تعویض آن بسیار ساده است.البته این کالا معایبی نیز دارد، مثلاً شست‌وشوی زیاد آنها ممکن است ایجاد خش کند. کدر شدن سریع سرامیک‌ها هم می‌تواند دلیل اصلی کنار گذاشتن آنها باشد. بااین‌حال هنوز خیلی‌ها ترجیح می‌دهند فضای آشپزخانه‌شان را شبیه مطبخ‌های قدیمی درآورند؛ به‌خصوص اگر آشپزخانه‌ای کوچک و دنج داشته باشند. البته سرامیک‌ها نسبت به محصولات دیگر ارزان‌تر هستند.

 

choob

چوب
چوب‌های درخت بلوط و گردو، راش و بلوط مناسب روکش‌های کابینت هستند. این کانترها پایدار و مقاوم بوده و خاصیت ضد باکتریایی دارند؛ همین‌طور بادوام هستند و منسجم و البته بسیار مقرون‌به‌صرفه. فقط شاید لازم باشد هرازگاهی آنها را سمباده بزنید. تمیز کردنشان هم ساده است؛ با یکپارچه و مقداری کف، سریع تمیز و براق می‌شوند. البته انتخاب چوب برای روکش کابینت نیازمند نگهداری و مواظبت بیشتر از سنگ است. توجه داشته باشید این انتخاب نسبت به گزینه‌های دیگر گران‌تر است.

چوب گزینه جالب دیگری است که امروزه در آشپزخانه های مدرن به وفور دیده می شود، اما چوب مشکل بزرگی دارد و آن جذب بالای آب است.

 

6-Concrete-kitchen-Countertop-designsبتن
روکابینتی های بتنی را هم می شود در دسته مدل های سنگی بحساب آورد. مزیت بزرگ سنگ های بتنی، رنگ های بسیار متنوع آنهاست. بتن را می شود تقریبا به هر رنگی که فکرش را کنید درآورد همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید روکابینتی بتنی به رنگ فیروزه ای درآمده که در زمینه چوبی کابینت ها جلوه بسیار زیبا و آرامش بخشی در دکوراسیون ایجاد کرده است.
بتن نسبت به سنگ های معمولی مانند گرانیت و مرمر قیمت بالاتری دارد. برای ضد لک شدن بتن نیز از نوعی روکشی مانند واکس و اپوکسی استفاده می کنند تا لکه های غذا جذب بتن نشوند. اگر بتن این روکش محافظ را نداشته باشد، هر لکه کوچکی به محض اینکه خشک شود دیگر پاک نخواهد شد.

 

quartz-counter2سنگ کوارتز
این روزها این نوع کانترها طرفداران زیادی پیداکرده است؛ کانترهایی از جنس سنگ‌های مصنوعی کوارتز که بین مردم به‌اشتباه به کورین معروف شده‌اند. (در حقیقت تفاوت بالایی با کورین دارند) کوارتزها دارای مقاومت و ماندگاری طولانی‌مدت هستند و از سنگ‌های گرانیت هم ماندگاری بیشتری دارند.
کوارتزها قطعات سنگی درشتی هستند که رگه‌هایی هم در آنها دیده می‌شود. مزیت آنها این است که صاف، یکدست و براق‌اند. نگهداری از این سنگ‌های ضدلک، ضد خش و آنتی‌باکتریال در مقایسه با باقی سنگ‌های مصنوعی و طبیعی راحت‌تر است، برای اینکه نیازی به هیچ ماده شوینده‌ای ندارد و فقط کافی است باکمی آب و صابون سطح آنها را تمیز کرد. همین ویژگی مهم است که کوارتزها را باوجود قیمت بالایشان نزد برخی محبوب کرده است.

 

plywood-counter4کامپوزیت‌های چوب
اگر می‌خواهید کانتری ارزان اما تمیز و پردوام داشته باشید کامپوزیت‌های چوبی بهترین گزینه برای این کار است. این گروه شامل ام دی اف، اچ‌دی اف، نئونان و پلی‌وود است. ام‌دی‌اف یا همان فیبر با تراکم متوسط، محصول کامپوزیت چوب است. این محصول از الیاف و ضایعات چوب ساخته‌شده است که به رزین آغشته و تحت تأثیر گرما و فشار به هم چسبیده می‌شود. این محصول قابل روکش شدن است که به زیبایی و دوام آن بخصوص در محیط‌هایی مانند آشپزخانه می‌افزاید. این کالا معایب چوب را ندارد، پیچ‌وتاب برنمی‌دارد، به هم فشرده، صاف، سفت و بدون گره است و به‌راحتی خم نمی‌شود.

 

poly-wood-counter7

پلی‌وود
WPC محصولی است که شامل چوب و ترمو پلاستیک‌ها می‌شود که اصطلاحاً معروف به پلی‌وود است. از این ترکیب محصولات بسیار متنوع و متفاوتی جهت مصرف در صنایع مختلف به دست می‌آید. یکی از مصارف آن در کابینت و پیشخوان آشپزخانه است. پلی‌وودها دارای استحکام و دوام خوبی هستند. این کانترها بسیار ارزان‌تر از موارد بالا است.

 
اگر به تازگی کانتر یا پیشخوان جدیدی برای آشپزخانه خود خریداری کرده باشید مطمئنا متوجه تعداد زیاد گزینه‌های موجود در بازار شده اید. تحقیقات نشان می‌دهد که انتخاب های اغلب مردم در نهایت به دو گزینه گرانیت و کوارتز ختم می‌شود. طبق مطالعه گرایش های آشپزخانه ۲۰۱۷ از هر پنج نفر دو نفر از آن ها یکی از این دو متریال را اغلب به خاطر دوام بالا و آسان تمیزکردنشان انتخاب می‌کند.
 

اگر شما هم بین انتخاب یکی از این دو متریال مردد هستید در زیر مزیت ها و معایب هر کدام آورده شده تا بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید.

مزیت های سنگ گرانیت

۱- گرانیت قدمت زیادی دارد

کوارتز ممکن است گزینه جدیدی باشد اما گرانیت سال هاست که قدرت خود را حفظ کرده است. گرانیت در طول زمان آزمایش خود را پس داده و جذبه جهانی پیدا کرده است. مطمئنا برخی رنگ های خاص آن بعد از گذشت یک دهه ممکن است قدیمی به نظر برسند اما به طور کلی در انتخاب گرانیت به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت اشتباه نمی‌کنید چرا که باعث می‌شود بتوانید خانه هایتان را گران تر به فروش برسانید.

۲- گرانیت در ورق های گسترده ای موجود است

اگرچه گرانیت در همه نوع سایز و شکلی ارائه می‌شود اما پیدا کردن ورق های گرانیتی با عرض بیشتر از ۷۰ اینچ (هر اینچ ۲٫۵۴cm) نیز امری متداول است. از نظر مقایسه ای، ورقه های کوارتز با عرض بیش از ۶۵ اینچ به ندرت پیدا می‌شوند و اغلب اوقات ۵۶ اینچی هستند. ورقه های گسترده مزیت بزرگی برای آشپزخانه‌هایی با زوایای پهن محسوب می‌شوند چرا که این ورقه ها درزهای کمتری به وجود می‌آورند. به علاوه ممکن است برای برخی از آشپزخانه ها برای کم کردن هزینه ها نیاز به استفاده از تنها یک ورقه گرانیتی باشد.

۳- گرانیت ها هزینه کمتری دارند

اگر تا به حال یک سنگ گرانیت با طرح خاص خریده باشید شاید ارزان بودن گرانیت برای تان خنده آور باشد. اما این حقیقت درست است که گرانیت گزینه های مقرون به صرفه تری نسبت به سنگ های کوارتزی دارد. گرانیت های لول ۱ و درجه پایین ممکن است هزینه ای بین ۳۵ تا ۵۵ دلار به ازای هر فوت مربع داشته باشند که قطعا نسبت به اکثر گزینه های کوارتزی قیمت کمتری به حساب می‌آید. این تفاوت قیمت در آشپزخانه هایی با فضای بزرگ تر مشهودتر است.

۴- گرانیت دارای زیبایی طبیعی است

کانترتاپ های گرانیتی بسیار زیبا محصول کارخانه‌ها نیستند. گرانیت یک سنگ طبیعی است که انواعی از شگفتی ها را دارد که یک محصول دست ساخته انسان نظیر کوارتز هرگز نمی‌تواند به پای زیبایی آن برسد. یعنی الگوها و بافت هایی را در گرانیت مشاهده خواهید کرد که تا به حال هیچ جا مشابه آن را ندیده اید. هر ورقه گرانیتی منحصربه فرد است که باعث می‌شود بتوانید با آن‌ها برای آشپزخانه خود ظاهری خاص و متمایز ایجاد کنید.

معایب سنگ گرانیت

۱- گرانیت ها متخلخل هستند

همانند دیگر سنگ ها، گرانیت به طور طبیعی در برابر رطوبت مقاوم نیست. بهتر است که نگذارید قطرات آب مدت زمان طولانی روی سطح گرانیت بمانند چرا که می‌توانند روی لکه به جای بگذارند. یک محصول مهندسی ساخته شده مانند کوارتز در معرض قرار گرفتن طولانی مدت در برابر رطوبت عملکرد بهتری دارد و اکثر قطره های آب نیاز نیست که فورا پاک شوند.

۲- گرانیت نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتر دارد

گرانیت لزوما متریالی با نگهداری و مراقبت بالا نیست بلکه نسبت به کوارتز مراقبت بیشتری می‌طلبد. این مهم است که به فکر استفاده از مواد شوینده برای پاک کردن سطوح گرانیت نیفتید، چرا که صابون نیز روی آن لکه به جا می‌گذارد. از آن جایی که گرانیت سنگی متخلخل است نیاز است که آن را به طور مرتب آبگیری و درزبندی کنید که این کار برای اکثر صاحبخانه ها خوشایند نیست. بسته به نوع محصولی که استفاده می‌کنید بهتر است کانترتاپ های گرانیتی هر دو ماه یا پنج ماه یک بار در سال درزبندی شوند.

۳- گرانیت ها طرح ساده و یکدستی ندارند

گرانیت دارای انواع رگه های چرخشی و پیچ در پیچ یا حتی نقطه ها و خال ها می باشد. درحالی که این یکی از مزیت های خوب گرانیت محسوب می‌شود اما این ممکن است برای صاحبخانه‌هایی که به دنبال کانترتاپ هایی با طرح شلوغ نیستند یک عیب محسوب شود. این تقریبا غیر ممکن است که نمونه سنگ گرانیتی پیدا کنید که ظاهری ساده و بی پیرایه و بدون هیچ گونه الگویی داشته باشد. اگر به دنبال کانترتاپ‌هایی هستید که ساده و بی‌نقش و نگار باشند کوارتز احتمالا گزینه بهتری برای شماست.

۴- شکننده بودن گرانیت

گرانیت بدون تردید استحکام بالایی دارد. با این حال نسبت به کوارتز شکنندگی بسیار بیشتری دارد. شکستگی در قطعات بزرگتر می‌تواند زاویه دار شوند و هنگام نصب کردن منحرف شوند.اگرچه بسیاری از افراد حرفه ای می‌توانند قطعات را به هم وصله کنند تا به خرید یک ورقه جدید نیاز نباشد، با این حال این یک معضل دیگر است که ممکن است پروژه نوسازی شما را از چندین روز به چندین هفته طولانی کند. به علاوه هیچ فردی دوست دارد که ببینید گرانیتی که چندین دلار روی آن هزینه کرده شکاف برداشته و دو نیم شده است.

مزایای سنگ کوارتز

۱-نگهداری کمتر

کوارتز به خوبی می‌تواند در برابر بیشتر مواد شوینده مقاومت کند و با آب و صابون تقریبا تمام لکه ها و چربی های روی آن پاک می‌شود. به علاوه نیاز به درزگیری و آب بندی هم ندارد. کوارتز با مواد شیمیمایی خاص به کندی واکنش می‌دهد بنابراین همیشه راهنمای نگهداری و تمیز کردن تولید کننده کانترتاپ را قبل از استفاده از یک مواد شوینده خاص بر روی سطح آن مطالعه کنید.

۲-استحکام بیشتر نسبت به سنگ‌های طبیعی

کوارتز به طور کامل در برابر ساییدگی و لکه ها در امان نیست اما از نظر مقاومت در برابر خراش و لکه حداقل به اندازه گرانیت هاست. کوارتز به عنوان یک محصول مهندسی شده بدون منفذ است. بنابراین قهوه، آب پرتقال، روغن غذا و دیگر مواد رایج در آشپزخانه آن ها را لکه نمی کند. رزین و پلیمر استفاده شده در طول فرآیند ساخت، پیوندهای قوی تشکیل می‌دهند که به آسانی شکسته نمی‌شوند. نیازی نیست که به اندازه گرانیت ها نگران خراش برداشتن در هنگام نصب آن ها باشید.

۳-کوارتز تقاضای بالایی دارد

کوارتز چه به خاطر ظاهر ساده و بی پیرایه یا به خاطر نگهداری و مراقبت روزانه کم استفاده شود؛ یکی از گزینه هایی است که امروزه تقاضای بالایی دارد. این مزیت فروش خوبی برای خریداران خانه است. بنابراین برای زود فروش رفتن خانه و ارزش بیشتر آن اهمیت زیادی پیدا کرده است. اگر قیمت کوارتز برای شما مسئله ای ندارد می توانید روی آن هزینه کنید چرا که در آینده ای نه چندان دور بازگشت سرمایه خوبی خواهید داشت.

۴- ظاهری یکدست و ساده دارد

ظاهر یکنواخت و ساده کوارتز یکی از دلایل شهرت آن می باشد. این ویژگی باعث می شود که بتواند به خوبی با فضاهای مدرن و معاصر هماهنگ شده و روی ساختار و عملکرد آن ها تاکید کند نه این که به آن ها جزئیات بیشتر اضافه کند. به علاوه در فضاهای سنتی نیز که نیاز به کانترتاپب ساده وجود دارد تا به خوبی با دیگر لوازم جزئیات دار نظیر دیوار بین کابینتی ، کابینت ها، لوازم روشنایی و دکوری ادغام شود کوارتز گزینه خوبی است.

معایب سنگ کوارتز

۱-کوارتز هزینه گرانتری دارد

اگر به خاطر ویژگی نگهداری کمتر و استحکام و دوام بیشتر کوارتز حدس زده اید که حتما قیمت بیشتری نیز دارد کاملا درست حدس زده اید. کوارتزهای لول ۱ قیمتی هم اندازه گرانیت های لول ۲ دارد. البته این به محل زندگی شما و جایی که از آن محصول تان را می‌خرید بستگی دارد. درحالی که مدل های گرانیتی با قیمت ۴۵ دلار در ازای هر فوت مربع به تعداد زیاد یافت می‌شود اما به ندرت می توانید سنگ کوارتز زیر ۵۰ دلار در هر فوت پیدا کنید.

۲- کوارتز برای استفاده و نصب در فضاهای بیرون مناسب نیست

این تنها نقطه ای است که گرانیت برتری پیدا می‌کند. درحالی که کوارتز به طور کلی در برابر گرما مقاوم است اما چه روی دیوار نصب شود یا در یک آشپزخانه سقف باز در فضاهای بیرون به خوبی عمل نمی کند؛ چرا که سطح آن در برابر مجاورت طولانی مدت در برار آفتاب کمرنگ و آفتاب سوخته می‌شود. از سویی دیگر، یک سنگ طبیعی مثل گرانیت ماهیتش به گونه ای است که می‌تواند در برابر اشعه خورشید و دیگر شرایط آب و هوایی به سادگی تاب بیاورد.

۳-ورقه های کوراتزی از یک رنگ ظاهر یکسانی با یکدیگر دارند

کوارتز ها مانند قالب های شیرینی پزی می‌مانند. طرح های ورقه های آن ها قابل پیش بینی است و همیشه هر ورقه آن با دیگری مشابه به نظر می رسد که البته این ویژگی برای برخی از صاحبخانه ها خوشایند است. به عبارت دیگر، شما با انتخاب کوارتز شاید هرگز کانترتاپ آشپزخانه‌ای با ظاهر منحصربه فرد نداشته باشید. اگر به دنبال سنگی هستید که سطح آن همچون یک کار هنری تک و منحصربه فرد باشد بهتر است به دنبال گزینه های گرانیتی یا دیگر مدل های ساخته شده از سنگ طبیعی بگردید.

۴-این یک معامله واقعی نیست

کوارتزها هر چقدر هم که مقاوم باشد و هر چقدر که فرآیند ساخت آن ها ابتکاری و خلاقانه باشد باز هم نمی تواند صد درصد طبیعی باشد و این برای بسیاری از صاحبخانه ها یک شکست معامله محسوب می شود. زیبایی طبیعی گرانیت، نقش های چرخان و مدور و رگه های پرزرق و برق آن را حتی با ماشین آلات پیشرفته امروزی نمی توان به سادگی الگوبرداری کرد.

0

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید