دراین مقاله به توضیح درمورد تفاوت های کابینت های کلاسیک چوبی و ممبران میپردازیم, هر یک از این انواع کابینت ویژگی هائی دارند که آن ها را منحصر به فرد ساخته است.

فلسفه به وجود آمدن این همه مدل و رنگ بندی  کابینت آشپزخانه بخاطر وجود سلیقه های مختلف است. خانم های خانه دوست دارند با یک کار متفاوت، زیبایی خانه خود را تضمین کنند. امروز اولویت اول هر کسی در انتخاب کابینت، زیبایی است.

به بیان دیگر اینروزها کابینت هم به عنوان جزیی از دکوراسیون منزل محسوب میشود و هم به عنوان کابینت و محل جانمایی ملزومات و تجهیزات آشپزخانه.

تفاوت سلیقه ها باعث به وجود آمدن مدل های مختلف در کابینت شده است و طراحان حرفه ای به کمک هنر خود توانسته اند مدل های مختلف را خلق کنند.

membrane-cabinets

 

یکی از مدل های پرطرفدار در ساخت کابینت امروزه سبک کابینت کلاسیک است. یعنی خیلی ها دوست دارند  به سبک کلاسیک (قدیمی) کار کنند. مخصوصا خانه هایی که نمای رومی یا کلاسیک دارند.

در واقع می توان کابینت کلاسیک را این طور معنی کرد: کابینتی که از اجزایی تشکیل شده که با دیدن آن بیننده یاد یونان باستان می افتد. در این سبک طراحی از ستون ها، سرستون ها، تاج های سبک قدیمی، گل، نقش و نگار، تورفتگی و برآمدگی استفاده شده است.

  • انواع کابینت کلاسیک بر اساس نحوه ساخت:
  •  کابینت کلاسیک چوبی

در چند دهه گذشته کابینت هایی از جنس چوب (راش، گردو، افرا و …) به عنوان یک کار کلاسیک اجرا می شد و در آن کابینت ها، خبری از ستون و سرستون ها و یا به عبارتی شکل طراحی ها به سبک امروزی نبود و فقط جنس کابینت از چوب بود که آن هم در پایان رنگ می شد.

نحوه اجرای کابینت در گذشته توسط منبت کاران و ابزارآلات و دستگاه های ابتدایی که در آن دوره وجود داشت پیش می رفت ولی کم کم که سبک طراحی تغییر پیدا کرد، دستگاه ها هم پیشرفته تر شد و با آمدن دستگاه های سی ان سی انقلابی در صنعت چوب اتفاق افتاد.

در حال حاضر می توان هر طرحی را که در ذهن بوجود می آید به مرحله اجرا و عمل رساند و تقریبا می توان گفت که محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

در چند سال گذشته ذوق و هنر طراحان رنگ و لعابی جدید به این سبک کار داد و شکل تازه ای به  کابینت کلاسیک داد. طراحان با استفاده از اجزای جدید رونقی دوباره به کابینت کلاسیک دادند و همین امر باعث شد بازار کابینت کلاسیک خیلی داغ شود و طرافداران زیادی پیدا کند.

 کابینت کلاسیک که با چوب اجرا می شود ابتدا بدنه (اسکلت) کابینت ساخته و نصب می شود (البته معمولا بدنه کابینت ها از جنس ام دی اف است) و با توجه به حساس بودن این نوع کابینت ها درب های کابینت بعد از اجرای بدنه اندازه گیری می شود.

بعد از چند روزی که درب ها ساخته شد برای نصب اولیه قبل از رنگکاری به محل نصب برده می شود تا درب ها روی کابینت ها نصب شده و از درست بودن اندازه درب ها مطمئن شوند. بعد از اطمینان از درست بودن اندازه ها، درب های کابینت برای رنگ آمیزی از ساختمان به رنگکاری انتقال پیدا می کند.

چند روزی عملیات رنگ آمیزی طول می کشد و بعد از خشک شدن رنگ، درب ها دوباره به ساختمان منتقل می شوند و عملیات نصب انجام می شود.

کابینت-ممبران-قهوه-ای-تیره

  • کابینت ممبران یا وکیوم (کلاسیک)

آیا کابینت کلاسیک همان کابینت وکیوم یا ممبران است؟

کابینت کلاسیک یک سبک است و معرف جنس آن نیست. معمولا کابینت کلاسیک جنس چوبی دارد و با چوب اجرا می شود و بهترین نوع آن است. ولی با توجه به گران بودن چوب و اجرای آن و اشتیاق طرفداران سبک کلاسیک، از جنس ام دی اف هم در این سبک استفاده شده است که با قیمت کمتری این مدل کابینت در اختیار آن ها قرار می گیرد.

نحوه ساخت کابینت ممبران به این شکل است که ابتدا روی ام دی اف خام طرح مورد نظر توسط دستگاه سی ان سی حکاکی می شود و سپس قطعات حکاکی شده برای روکش شدن به دستگاه وکیوم منتقل می شوند و در پایان روکش با رنگ مورد نظر روی ام دی اف چسبانده می شود.

دستگاهی که روکش را روی ام دی اف می چسباند به این روش کار می کند که ابتدا قطعات حکاکی شده و به چسب آغشته شده را بعد از خشک شدن وارد دستگاه می کنند که با المنت و پمپ مکش کار می کند.

قطعات آغشته به چسب را در دستگاه چیدمان می کنند و روکش را روی قطعات می کشند و درب دستگاه بسته می شود و روکش توسط گیره نگه داشته می شود و از بالا توسط  المنت داغ می شود و بعد از رسیدن به دمای مورد نظر از زیر توسط یک پمپ قوی روکش کشیده می شود و روی ام دی اف چسبانده می شود. از همین رو است که به این جنس کابینت ها وکیوم گفته می شود چون روکش با پمپ وکیوم به ام دی اف چسبانده می شود.

دستگاهی دیگری هم برای چسباندن روکش هست (بنام ممبران) که تقریبا به همین سبک کار می کند ولی با این تفاوت که روکش از بالا هم تحت فشار قرار می گیرد تا بهتر روی قطعه چسبیده شود. از همین رو قطعاتی که با دستگاه ممبران روکش می شود به کابینت ممبران هم معروف شده است.

جنس روکش ها از نوعی PVC پی وی سی ساخته شده است.

 

photo_2018-08-01_13-47-06-e1535004810441-1107x750

روکش PVC :

روکش های بکار رفته در کابینت کلاسیک ام دی اف از جنس pvc است که تنوع رنگی بسیار زیادی دارد. تا چند سال پیش فقط این نوع روکش ها به صورت مات بود ولی به تازگی روکش های براق هم به کار زیاد شده است.

شرکت های توزیع کننده، روکش را از کشورهای کره و چین وارد کشور می کنند. متاسفانه کشور عزیزمان ایران در این زمینه تکنولوژی تولید روکش را ندارد و تمامی روکش ها وارداتی هستند. (در ام دی اف های مات و براق هم به این صورت است که اصلا هیچ روکشی در ایران تولید نمی شود و وارداتی است.)

البته می توان گفت که در روکش های pvc کیفیت کشور تولید کننده کره جنوبی بهتر است. ضخامت روکش ها هم متغییر است که تولید کننده نسبت به مسائل فنی ضخامت مورد نظر را استفاده می کند. ضخامت های ۲/۰ – ۳/ ۰ – ۴/۰ میلیمتر در کابینت سازی به کار می رود که می توان گفت ضخامت ۳/۰ میلیمتر بهترین گزینه برای درب های کابینت است که هم ضخامت خوبی دارد و هم در تورفتگی و قوس ها بهتر روی ام دی اف می چسبد.

انتخاب رنگ کابینت وکیوم (کابینت کلاسیک یا ممبران ) بستگی به نظر مشتری دارد. مشتری می تواند از نمونه رنگ های ارائه شده توسط کابینت ساز، رنگی را که مطابق با سلیقه، محیط و نور آشپزخانه است را انتخاب کند.

 

 
  • مزایای کابینت کلاسیک

سبک طراحی :

در این مدل کابینت با نوع طراحی که دارد هر بیننده ای را به حال و هوای قدیم میبرد و سبک طراحی روم باستان در ذهن تداعی می شود.

به کار بردن ستون و سرستون ها و همچنین نوع تاج و گلها، تغییراتی است که باعث عوض شدن مدل کابینت از مدرن به کلاسیک است.

درب متفاوت :

یعنی اینکه درب ها بر اساس سلیقه طراح و مشتری طراحی شده و سپس حکاکی می شود. در دربهای ویترینی هم نسبت به کابینت مدرن خیلی منعطف تر می شود ،کار را انجام داد. یعنی اینکه هر طرحی را مثل طرح های مشبک یا کمان قابلیت اجرا را دارد. چون با دستگاه cnc  حکاکی می شود و از طرفی هم بعد از عملیات ماشین کاری می توان با روکش، تمام قسمت های خام را تحت پوشش قرار داد.

البته در کابینت جنس چوب چون در انتهای کار، کابینت رنگ می شود قسمت روکش حذف شده و با رنگ، کار تزئین می شود.

در واقع در سبک کابینت کلاسیک کاملا بر اساس نظر طراح و مشتری پیش می رود و اگر طراح کابینت کلاسیک خلاقیت داشته باشد می تواند اثرهایی از خود خلق کند که بی نظیر و هنرمندانه باشد و از طرفی هم اجرای این سبک کار اصلا با سبک کابینت مدرن قابل مقایسه نیست.

 

 

5

 

  • معایب کابینت کلاسیک

کمبود فضای کاربردی :

از معایب کار کلاسیک می توان به این نکته اشاره کرد که با توجه به نوع طراحی و استفاده از ستون ها، فضای کاربردی کابینت کمتر می شود و قسمت تزئیناتی بیشتر دیده و لمس می شود. ولی با استفاده از یراق آلات و تجهیزات آشپزخانه می توان این مسئله را تا حد زیادی برطرف کرد.

محدودیت در اجرای قوس ها :

در کابینت وکیوم در صورتی که هنگام طراحی به جزئیات اجرا توجه نشده باشد مشکلاتی در زمینه روکش کردن ام دی اف به وجود می آید. یکی از این مشکلات هنگام حکاکی کردن روی mdf است که برای روکش کردن در قوس ها و انحناها دچار اشکال می شود و یا هنگام انتخاب طرح روی درب باید بر اساس قابلیت دستگاه وکیوم باشد تا بتوان روکش pvc را روی طرح مورد نظر به صورت کامل با جزئیات، وکیوم و اجرا کرد. و اگر طرح درست انتخاب نشود روکش به طور کامل روی mdf وکیوم نمی شود و طرح بعد از اجرا خراب می شود و زیبایی اولیه را ندارد.

بلند شدن روکش :

اگر اپراتور دستگاه وکیوم به صورت حرفه ای عمل نکند، بعد از مدتی روکش از mdf جدا خواهد شد و کیفیت مناسبی را نخواهیم داشت. و یا اگر از جنس روکش مناسبی استفاده نشود ممکن است بعد از مدت کوتاهی روکش جدا شود.

نکته بعدی اهمیت انتخاب چسب مناسب و با کیفیت برای وکیوم روکش است و این ها نکات فنی هستند که عدم رعایت هر کدام در کیفیت و طول عمر کابینت تاثیر مستقیم دارند.

در مورد قیمت کابینت کلاسیک می توان گفت با توجه به نوع و سبک کار جزء گران ترین ها هستند. قیمت کابینت بر اساس چوب بکار رفته، محاسبه می شود.

معمولا کابینت کلاسیک چوب از قیمت تقریبا دو میلیون و پانصد هزار تومان به ازای هر متر شروع می شود و تا نه میلیون تومان هم در بازار فروخته می شود. تفاوت زیاد قیمت کابینت جنس چوب به خاطر نوع چوب و نوع رنگ است که باعث اختلاف شدید قیمت بین کمترین تا بیشترین است.

با توجه به اقبال عمومی مردم نسبت به کابینت کلاسیک و قیمت زیاد کابینت چوبی خیلی از مردمی که توانایی تهیه کابینت کلاسیک چوبی را ندارد به سمت کابینت کلاسیک از جنس ام دی اف روی می آورند.

همانطور که گفته شد قیمت بالای کابینت چوبی باعث شد که  طراحان، کابینت وکیوم را جایگزین نوع چوبی آن کنند که کسانی که توانایی مالی کمتری دارند بتوانند این سبک را در آشپزخانه خود داشته باشند.

 

0

دیدگاهتان را بنویسید