تعریف نما:

نمای ساختمان که منظره خارجی بنا را تشکیل می دهد و در معرض دید عموم قرار دارد شامل حجم و ارم آن در مرحله اول و سپس اجزاء آن یعنی سطوح باز، بسته و تقسیم کننده های عمودی و افقی می باشد.

ضروری است طرح نما حتی المقدور بیانگر عملکرد ساختمان باشد به نحوی که نوع استفاده از آن را به بیننده القا کند بطور مثال نمای یک ساختمان مسکونی در یک محله مسکونی بایستی با عملکرد ساختمان سنخیت کامل داشته باشد.

در مرحله اول طراحی نمای ساختمان بهتر است تمام قسمتها و المانهای بعدی از جمله بحث محوطه سازی اطراف ساختمان ، بام سبز یا روف گاردن را متناسب با محیط اطراف ساختمان و نمای آن جایگذاری و در نظر گرفت.

نمای ساختمان ها جزء اصلی ساختمان بوده که چون نمود خارجی هر بنا می باشد و به سبب این که سازنده ی بدنه شهری بوده و در واقع بستر کالبدی شکل دهنده به تصویر ذهنی شهروندان از محیطی است که در آن قنرار گرفته اند اهمیت می یابد.

در بحث نمای ساختمان ها چیزی که بیشترین تأثیر را دارد سلیقه های شخصی است این سلیقه ها در سطح گسترده هم می تواند نقطه ی قوت باشد هم نقطه ی ضعف. البته در حیطه ی معماری یک بنا می توان به سلیقه رفتار کرد اما در واقع وقتی وارد حیطه ی عمومی می شوید، جامعه حقی بر گردن دارد که باید اجرا شود.

ممکن است که سازنده به دلیل مسائل اقتصادی و یا نداشتن دانش کافی نتواند سازه ای منطبق با فضای اطرافش بسازد. نمای هر ساختمان در مجموعه ی شهری که در آن حضور دارد مؤثر است و این تاثیر را به بدنه ی خیابان ها یا میدان ها که در آن قرار گرفته است انتقال می دهد.

اگر به نمای ساختمانی واحد بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان ها فکر شود همگونی نمای شهری در کلیت از میان می رود.

جهت طراحی نمای خانه های ویلایی از ترکیب دو یا چند رنگ , طرح و مصالح مختلف استفاده می شود. نمای بیرونی ساختمان های ویلایی تا اندازه ای می توانند سبک طراحی داخلی خانه های ویلایی را نشان می دهند.

مهمتری عوامل تأثیر گذار در نمای ساختمان ها به ترتیب ذیل مورد بررسی قرار می گیرد:

الف: مصالح، فرم و رنگ

ب: ملحقات (تاسیسات)

ج: پیش آمدگی و بازشوهای نما

د: بام بنا

ه: سایر موارد

طراحی نماهای ساختمانی خود را به تیم حرفه ای خانه من بسپارید

65

0

دیدگاهتان را بنویسید